![]() |
Vlak voor de afsluiting van zijn oratie laat Bekker zien dat het verband tussen
rente en termijnen goed beschreven kan worden door een bepaald rekenmodel. Als
we vervolgens een zoekmachine in werking zetten, dan blijkt al ras dat Bekker's
benadering bij lange na niet de enige is. In het Nederlandse taaldomein krijgt
men met rente termijnstructuur slechts een zevental referenties, maar
in het Engelstalige domein met "interest rates" "term structure" meer
dan het duizendvoudige hiervan ! Het hoeft geen verwondering wekken dat waar gesproken wordt van "interessant", onze economen het hebben over financieel interessant, over rendabel in de zin van goed voor het eigen gewin. Dit is dan ook de belangrijkste motivatie achter het onderzoek naar goede modellen om de rente termijnstructuur te beschrijven. Teken aan de wand is dat onze economen er tot nu toe niet in geslaagd zijn tot een geslaagde afsluiting van dit onderwerp te komen. Ondanks alle inspanning. Deze indrukken worden bevestigd bij het lezen van de (inmiddels achter Blackboard verdwenen) 'CollegeNotities' van een ter zake deskundige: Veel studies laten zien dat de theorie in de praktijk vaak slechte uitkomsten geeft. Voorspellingen met de termijnstructuur van toekomstige rentes zijn slecht en soms systematisch fout. |
![]() | Globale schattingen van de levensduur van spullen kan men ook bekomen door (op Internet) te zoeken naar artikelen waarin de kreet "rente en afschrijving" voorkomt, of in het Engels / Amerikaans: "interest and depreciation". Dit levert paar duizend referenties op. (Tussen haakjes: daarentegen levert een zoekterm als "interest by depreciation" nog niet één referentie op. [ Echter, sinds de publicatie van deze webpagina's, zijn ze wel degelijk te vinden ] ) Interessant in dit verband was een artikel waarin staatjes waren opgenomen met daarin rente en afschrijving (1998) van de luchtvaart-industrie in Europa. Men zag dat rente en afschrijving elkaar niet zo heel erg ver ontlopen, grosso modo bezien. In een van de grafieken stond een Europees gemiddelde vermeld van 22 % per jaar. Hiervan bestond ongeveer de helft uit interest en de helft uit afschrijving. Neem voor het gemak 11 % afschrijving, dan zou dit duiden op een levensduur van 9 jaar voor een vliegtuig. Omdat rente en afschrijving ongeveer gelijk zijn, zou dit duiden op eenzelfde gemiddelde tijd van afschrijving: ongeveer 9 jaar (in 1998). Dit zijn Europese toestanden. De afschrijvingen in de US, met de gevonden vervaltijd van 7.5 jaar, lijken door de bank genomen wat korter. Een veilige slotsom lijkt dat de vervaltijden in de Westerse wereld onder de 10 jaar liggen. |
![]() | ![]() |