overzicht   overview

Functiebegrip

Het volgende is uit "Raaklijn en oppervlakte" (1959) door J.C.H. Gerretsen, paragraaf 1.3 Variabelen: Vooral de laatste zin - met daarin het zichzelf "moeten bevrijden" van een "suggestie" - is veelzeggend. Leest men nog eens na wat gezegd is over de dominante rol in de wiskunde van het paradigma dat Alles is een Verzameling. Maar laat ons professor Gerretsen (1907-1983) nog even aan het woord laten, paragraaf 1.4 Functies: Gerretsen heeft het nog steeds over een "voorschrift" en "doet ontstaan". Dit is niet helemaal conform de "moderne" inzichten, getuige de volgende definitie, welke afkomstig is uit Ackermans en van Lint, Algebra en Analyse [vanLint]. In eigen woorden: Laten we een simpel voorbeeld geven van waar deze gedachtengang toe leidt. Beschouw de funktie $\,y = x \times x\,$ (ofwel $\,F(x) = x^2\,$) op de definitieverzameling van de natuurlijke getallen. Volgens de gevestigde orde is deze funktie gelijkwaardig - even in computer termen - met een oneindig grote tabel bestaande uit twee kolommen (hier ter plekke horizontaal weergegeven vanwege de ruimte):

$x$$1$$2$$3$$4$$5$ $6$$7$$8$$9$$10$ $11$$12$$13$$14$$15$ $16$$17$$18$$19$$20$ $\dots$
$y$$1$$4$$9$$16$$25$ $36$$49$$64$$81$$100$ $121$$144$$169$$196$$225$ $256$$289$$324$$361$$400$ $\dots$

En nu komt misschien het meest verbazingwekkende: deze tabel - ook al is ie oneindig - wordt in de theoretische wiskunde beschouwd als zijnde af, helemaal klaar, voltooid, finished. En dat is het dan. Met name een Paradox van Galilei is hiervan het gevolg.
Stellen we hier tegenover wat er werkelijk aan de hand is, vanuit de gedachtenwereld namelijk die kenmerkend is voor de praktische wiskunde, de informatica. We schrijven daartoe een klein programmaatje:

program effe;

procedure kwadraten;
var
  x,y : integer;
begin
  x := 0;
  while true do
  begin
    x := x + 1;
    y := x*x;
    Writeln(x:10,' | ',y:10);
  { Maak er een eind aan: }
    if y < 0 then Break;
  end;
end;

begin
  kwadraten;
end.
Met als resultaat (sterk ingekort):
         1 |          1
         2 |          4
         3 |          9
         4 |         16
         5 |         25
         6 |         36
         7 |         49
         8 |         64
         9 |         81
.................................
     46339 | 2147302921
     46340 | 2147395600
     46341 | -2147479015
Het programma zou inderdaad tot in het oneindige hebben doorgelopen, ware het niet dat op een gegeven moment integer overflow gaat optreden, te zien aan het minteken in de laatste rij. Dit kan natuurlijk geen goede funktiewaarde zijn en het is voor ons aanleiding om te stoppen. Essentieel is dit overigens niet. Veel belangrijker is het te constateren dat er geen oneindig grote tabel is die zo maar uit het niets en zonder meer "bestaat". Wat we zien in plaats daarvan is een berekening, een proces wat in de tijd verloopt - zij het in uiterst korte tijd met moderne computers. Voor zo'n berekening is niet alleen geheugen nodig - zoals bij een tabel - maar ook een werkende processor.

Nu we het hebben over een werkende processor, in mijn boekenkast staat van Tom Swan de Programmer's Guide to the 1802. Uit dit boekje de volgende kopie. Weliswaar in het engels, maar duidelijker kan het niet. Let op woorden als becomes, action, following.

Dit pijltje naar links komen we ook tegen in een hogere programmeertaal, Another Programming Language, APL. welke jammer genoeg aan een remmende voorsprong ten onder is gegaan. Men vindt in de Wikipedia onder de noemer Oneigenlijke functies (wel vreemd) de bewerking $\;\gets\;$ welke overeenkomt met Toekenning: Het linker argument is een variabele die de waarde krijgt van het rechter argument. We hebben eerder gesproken, in Paradoxen, over de verandering genaamd wordt $\;:=\;$ in een programmeertaal zoals Pascal. Dit drukt in wezen precies hetzelfde uit als de toekenning $\;\gets\;$ in APL.
In beschrijvingen van bijvoorbeeld de Turingmachine treffen we een pijltje naar rechts aan, wat dus de andere kant uitwijst: $\;\mapsto\;$. Dit komt eigenlijk beter overeen met onze beschrijving van het arbeidsproces met de formule $\,M-A-M\,$. Maar hiermee zijn we bezig het paard achter de wagen te spannen. Immers het pijltje naar rechts hebben al ontmoet in het hoofdstuk over De arbeid; denk aan een chemische reactie als $$ 2 H_2 + O_2 \ \rightarrow \ 2 H_2 O + 138\,kcal $$ Laten we dus voortaan de $\;-A-\;$ in $\,M-A-M\,$ vervangen door $\;\rightarrow\;$. Dan krijgen we voor het arbeidsproces, alle werking, iedere verandering, in zijn algemeenheid eenvoudig: $\;M\rightarrow M\;$.
Het $\;\rightarrow\;$ symbool is iets wat typisch is voor de informatica. Zulke pijltjes komen in de hele theoretische wiskunde niet voor, om de simpele reden dat men in de theoretische wiskunde het hele idee verandering stelselmatig buiten de deur probeert te houden. Zonder succes overigens. In tegenstelling tot wat in alle wiskunde boeken en op internet wordt gesuggereerd en "bewezen", zijn met name paradoxen van Zeno nooit echt opgelost. Lees op de Wikipedia vooral ook het gedeelte Gekwantificeerde oplossing onderaan de pagina. De pijl van Zeno vliegt nog steeds niet.
Wat voegt onze theorie dan toe? Precies dit: $\;\rightarrow\;$. Maar wat is dat dan? We zullen de zaak kortsluiten. De pijl $\;\rightarrow\;$ kan niet materieel zijn, want het materiële ligt al besloten in de twee uiteinden van het proces $\;M\rightarrow M\;$. Maar dan blijft er eigenlijk maar één andere mogelijkheid over. De pijl $\;\rightarrow\;$ moet aanduiding zijn van iets wat immaterieel is. We kunnen zeggen dat het "zuivere arbeid" is. Maar we kunnen ook beluiten om het beestje eindelijk bij de naam noemen. Want iets wat immaterieel, is, wat kan dat anders zijn dan iets .. geestelijks? Dit zou ons tot de volgende enigszins beschamende conclusie kunnen brengen.

In de praktijk zijn geest en leven echter helemaal niet weg. De praktijk is zodoende strijdig met de theorie. Of zoals Karl Marx kernachtig heeft uitgedrukt: zij weten het niet maar zij doen het.
Nog een klein stapje verder. Als er geen geest kan bestaan dan kan er ook geen God bestaan. Echter de geest is volop aanwezig in het niet-materiële gat $\;M\rightarrow M\;$ tussen oorzaak $M$ en gevolg $M$. Het is dus helemaal niet nodig om een "God van de gaten" te definiëren, want die gaten zijn al vervuld.

  • Antwoorden aan Ubbo
  •