![]() |
De tien geboden |
![]() |
Wetenschappelijk:
Er bestaat maar één samenstel van NatuurWetten. Probeer daarnaast
geen natuurwetten te verzinnen die er niet zijn.
Het is vooral noodzakelijk
dat we de natuurwetten op het spoor komen welke bepalend zijn voor een duurzame
ontwikkeling van onze maatschappij. En dat we daar eindelijk eens rekening mee
gaan houden. Immers, het negeren van een onbekend - of onbemind - samenstel van
natuurwetten heeft hetzelfde netto effect als wat in Bijbelse termen een
"wrake Gods" wordt genoemd. Geen mens hoeft medelijden te hebben met iemand die
van een zestig meter hoge flat springt, omdat hij niet in de zwaartekracht wil
geloven.
Catechismus: zie eerste gebod
Wetenschappelijk:
Catechismus:
Wetenschappelijk:
Catechismus:
Wetenschappelijk:
Catechismus:
Wetenschappelijk:
Catechismus:
Wetenschappelijk: hetzelfde
Er is iets vreemds aan ons gedrag. Van de ene kant zijn wij ontzettend bang
voor de dood, van de andere kant boeit de dood ons telkens weer. Een verhaal
is niet spannend als de dood er niet in voorkomt. Een verschijnsel dat ook niet
echt van onze tijd is. Dat was in de vroegste tijden al zo. Het is de verklaring
voor de populariteit van de gladiatoren spelen in het oude Rome. En ook in de
Middeleeuwen lustten de mensen er wel pap van, getuige het volgende, nogal
bloederige verhaal.
Catechismus:
Wetenschappelijk:
Catechismus:
Wetenschappelijk:
Tweede gebod
Exodus:
2. Gij zult u geen gesneden beeld maken noch enige gestalte van wat boven in
de hemel, noch van wat beneden op de aarde, noch van wat in de wateren onder
de aarde is
Gij zult u voor die niet buigen, noch hen dienen [ ... ]
Geld is een maaksel van eigen handen. Buig als mensen nooit voor iets wat je
eigenhandig hebt gemaakt. Laat niet het Geld beslissen wat de Mensen moeten
doen, maar richt de maatschappij zodanig in dat de mensen kunnen beslissen wat
er met het geld moet gebeuren. Schaf het desnoods af. Schaf om te beginnen af:
het mensonterende dienstbetoon aan dode dingen, zoals dat wordt gepraktiseerd
in met name de TV reclame.
Derde gebod
Exodus:
3. Gij zult de naam van de Here, uw God, niet ijdel gebruiken
2. Gij zult de Naam van de Heer, uw God, niet
zonder eerbied gebruiken.
Op het eerste gezicht lijkt het alsof een atheïst met dit gebod niets kan
aanvangen. Maar laten we "God", zoals in het eerste gebod, interpreteren als:
het unieke samenstel van NatuurWetten dat onze wereld beheerst. Dan betekent het
"GVD woord" dus eigenlijk: ik wens dat de Natuurwetten die gaan over Leven en
Dood, uitpakken in het voordeel van de Dood. Dan zeg je nog al wat ! Sociale
mensen, hoe atheïstisch ook, geloven in oplossingen op de lange termijn.
Dit wil in feite zeggen dat zij gaan voor het Leven en niet voor de
Dood. Hetgeen inhoudt dat, ook voor een positief ingestelde atheïst, het
vloeken afbreuk doet aan zijn eigen kijk op de werkelijkheid.
Vierde gebod
Exodus:
4. Gedenk de sabbatdag, dat gij die heiligt; zes dagen zult gij arbeiden en al
uw werk doen; maar de zevende dag is de sabbat van de Here uw God, dan zult
gij geen werk doen,
gij noch uw zoon, noch uw dochter, noch uw dienstknecht, noch uw dienstmaagd,
noch uw vee, noch de vreemdeling die in uw steden woont. [ ... ]
3. Wees gedachtig, dat gij de dag des Heren heiligt.
Wees geen slaaf van je werk. Zorg dat je tenminste één dag in de
week vrij bent. En laat dit ook gelden voor alle andere mensen. Het is immers
voor ons eigen bestwil om tijdig rust te nemen. Onze beoogde 24-uurs economie,
van zeven dagen in de week, zonder een enkele rustdag, is dus absoluut uit den
boze ! Het moedwillig schenden van deze natuurwet blijft nu reeds niet zonder
grote maatschappelijke gevolgen, getuige de enorme uitval van mensen door
stress, hartklachten en chronische vermoeidheid.
Vijfde gebod
Exodus:
5. Eer uw vader en uw moeder
Aansluitend
Wie zijn vader of zijn moeder slaat, zal zeker ter dood gebracht worden.
Wie zijn vader of zijn moeder vervloekt, zal zeker ter dood gebracht worden.
4. Eer uw vader en uw moeder.
Begin de maatschappij zodanig in te richten dat wij onze vaders en moeders niet
langer opsluiten in een bejaardenhuis. Jong en oud moeten niet uit elkaar
geplaatst worden; ze voelen zich van nature tot elkaar aangetrokken.
Oude mensen knappen zichtbaar op wanneer kleine kinderen in hun nabijheid zijn.
En omgekeerd. Ik herinner me nog goed hoe ik als klein kind op de knie van opa
zat en plezier beleefde aan de rimpelige huid van zijn handen. Want als je die
omhoog trok, dan bleef die een tijdje zo staan.
Zesde gebod
Exodus:
6. Gij zult niet doodslaan
5. Gij zult niet doden.
Het is onbegrijpelijk dat mensen die zich gelovig noemen - met name de "echte"
Christenen - zo gemakkelijk te verleiden zijn tot het doden van andere mensen.
In weerwil van dit gebod. Als het bijvoorbeeld gaat over de aanschaf van een
nieuw gevechtsvliegtuig, dan zijn de kleine Christelijke partijen gewoonlijk
voorstander. In een discussie met Jan Marijnissen (SP): Beseft u eigenlijk
wel dat deze machines dienen om mensen te doden ? Kennelijk is
het doden
in een oorlog niet hetzelfde. Helaas zijn oorlogen in het huidige economische
bestel - waar het recht van de sterkste (lees: Amerika) zegeviert -
zo goed als onvermijdelijk. We moeten dus beginnen de maatschappij zodanig
in te richten dat met name de oorlog - de belangrijkste killer van
mensen - nutteloos wordt, als middel om dingen te bereiken. Want het is
niet zo dat je op dit moment met een oorlog niets bereikt.
Zevende gebod
Exodus:
7. Gij zult niet echtbreken
Aansluitend:
Alwie met een dier gemeenschap
heeft, zal zeker ter dood gebracht worden.
6. Gij zult geen onkuisheid doen.
De menselijke sexualiteit is een uitermate sterke natuurkracht. Het doorbreken
van taboes op dit gebied zou daarom met uiterste omzichtigheid dienen te
gebeuren. Zo is het bekend dat kinderen, maar ook volwassen mensen, na het zien
van een porno-film soms dagen
emotioneel van de kaart kunnen zijn. Een en ander
heeft inmiddels geleid tot grote ongelukken. Denk aan gedwongen prostitutie
en de daarmee samenhangende criminaliteit, zoals mensenhandel en kinderporno.
Ernstiger is de veronderstelling dat het doorbreken van de lichamelijke grenzen
tussen mens en dier heeft geleid tot het levensgevaarlijke AIDS virus. Daarom
denk ik
dat het noodzakelijk is om te komen tot een herbezinning op "alles kan en alles
mag". Een goede eerste stap zou kunnen zijn om te besluiten dat alles "kan en
mag" onder de strikte voorwaarde dat er door geen enkele partij geld van
gemaakt wordt. Ik denk dat veel van het door de sex-industrie gepropageerde en
geperverteerde "plezier" dan vanzelf zal ophouden te bestaan.
Achtste gebod
Exodus:
8. Gij zult niet stelen
7. Gij zult niet stelen.
Op dit moment is de maatschappij zodanig ingericht dat de verleiding tot stelen
wel erg groot is. Denk aan de verlokkingen van de reclame en aan het uitstallen
van waren vlak voor de ingang van winkels. Verder zou het al heel wat verschil
maken als in de wereld rechtvaardiger verhoudingen zouden worden nagestreefd.
Het is toch
niet te verdragen dat de ene mens per jaar veertien miljoen op te maken heeft,
terwijl de ander moet zien rond te komen van twee Euro vijftig per dag. En dan
is er ook nog onze honger naar (andermans) grondstoffen en energie. Kom, zeg
nou niet dat we de Iraakse olie niet nodig hebben ! De grandioze verspilling
die we "een
open markteconomie met vrije mededinging" noemen laat ons geen enkele andere
keus: dan de laatste druppels aardolie onze kant te laten uitvloeien.
Echter,
de maatschappij zodanig inrichten dat er geen noemenswaardig verschil meer is
tussen "het mijn en het dijn" is een heel andere strijd dan het bevorderen van
"normen en waarden".